Tuesday, 26 November 2013

TUGASAN MICROSOFT ACCESS





DEFINISI PANGKALAN DATA

Pangkalan Data ialah sekumpulan data atau maklumat mengenai sesuatu topik atau tujuan tertentu yang mempunyai hubungan logikal di antara satu sama lain.
Ia disimpan sebagai satu sistem simpanan datayang tersusun dalam bentuk elektronik bagi memudahkan proses capaian oleh  satu atau lebih aturcara penggunaan.



2.     FUNGSI /KEGUNAAN PANGKALAN DATA

  2.1.  FUNGSI DAN KELEBIHAN

Penyimpanan, Capaian Dan Kemaskini
Sistem Pengurusan Pangkalan Data (DBMS) menyediakan perkhidmatan seperti penyimpanan, capaian dan pengemaskinian data dalam pangkalan data.

2.   Menyediakan Katalog Percuma
Sistem Pengurusan Pangkalan Data (DBMS) menyediakan suatu katalog yang mengandungi maklumat tentang data dan katalog yang boleh dicapai oleh pengguna.

3.    Menyokong Transaksi
Transaksi adalah suatu unit kerja yang mengandungi beberapa arahan pengemaskinian terhadap data

4.    Kawalan Keserentakan
Sistem Pengurusan Pangkalan Data (DBMS) memastikan pangkalan data dikemaskini dengan tepat jika ramai pengguna mengemaskinikan pangkalan data secara serentak

5.    Pemulihan Daripada Kegagalan Sistem
Sistem Pengurusan Pangkalan Data (DBMS) menyediakan kemudahan untuk memulihkan pangkalan data apabila berlaku kerosakan

6.     Hak Kuasa
Kemudahan ini untuk memastikan orang yang berhak sahaja dibenarkan untuk memcapai data

7.    Perkhidmatan Integriti
Perubahan data mesti mengikut kekangan atau syarat yang telah ditentukan. Kemudahan ini adalah untuk menjaga ketetapan data

   Perkhidmatan Utiliti
Kemudahan yang disediakan untuk menyelenggara pangkalan data melalui penyuntingan data, penghapusan rekod, membina fail-fail baru dan sebagainya.

rujukan: kamicikguit.blogspot.com/2012/12 kelebihan-pangkalan-data.html

         

  2.2.1.  Contoh -contoh kegunaannya:-

 2.2.2.  sistem tempahan tiket kapal terbang
Dengan adanya sistem tempahan tiket online ini memudahkan pengguna membuat tempahan tiket ke destinasi yang ingin di kunjungi tanpa pergi ke terminal untuk membuat tempahan tiket. Baru-baru ini saya telah membuat tempahan tiket ke kuala lumpur pada 5hb. April 2013 untuk menghadiri majlis perkahwinan.


d
http://www.tiket2.com/english/airlines/airasia-air.html

   2.2.3  sistem meminjam buku di perpustakaan



Menerusi perkidmatan ini memudahkan pengguna untuk memilih buku yang dikehendaki dengan cepat dan menjimatkan masa. 


Menerusi perkidmatan ini memudahkan pengguna untuk memilih buku yang dikehendaki dengan cepat dan menjimatkan masa. 


Rujukan
http://www.trglib.gov.my/ww.trglib.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=404:pendaftaran-keahlian-dan-pinjaman-secara-online-mobile-registration-di-institut-pengajian-islam-inspi-kampus-binj


  



3.  FUNGSI

3.3.1.  TABLE   Table digunakan bagi menyimpan maklumat atau data bagi sesebuah sistem pangkalan data. Seseorang pengguna boleh memapar, meminda ataupun memasukkan data menerusi penggunaan table.

3.3.2.  FORM
Form atau borong merujuk kepada tetingkap yang digunakan bagi memapar serta memasukkan sesuatu data ked ala sebuah atau lebih table. Penggunaan form menjadikan operasi ini lebih mudah dan mesra pengguna.
  


3.3.3.  QUERY
 Query membolehkan pengguna mempersembahkan sesuatu maklumat dalam bentu yang lebih bermakna. Ia akan mencapai rekod-rekod tertentu berdasarkan keperluan untuk dipersembahkan. Ia boleh digunakan bagi menggabungkan lebih dari satu table bagi membentuk satu perhubungan yang diperlukan.


3.3.4.  REPORT
Report merujuk kepada maklumat dari table atau query yang disusun dalam format tertentu khususnya bagi tujuan cetakan. Ia juga boleh dimasukkan elemen seperti ungkapan aritmetik, jumlah rekod, label, carta dan sebagainya.





4.  TOTURIAL

4.1.  TABLE
       










1. Buka lembar kerja Microsoft Access anda
2. Buat tabel dengan cara pada menu File clik View setelah itu pilih Design View.




4.2.  FORM

Database adalah file data yang berisi objek seperti tabel, query, report dan lainnya. Pada tampilan awal dari program Acces 2007, anda dapat membuat sebuah Database baru atau membuka database yang telah dibuat sebelumnya.
Berikut Langkah-Langkahnya:

klik Menu Start-All Program – Ms. Office – Ms.Access 2007







4.3.  QUERY

1. Buat database terlebih dahulu (database query 2 tabel)
database

Tanpa Jadual kita tidak dapat membina Pertanyaan(Query).Dari fitur Create kita klik pada ikon Query Design. Maka Jadual(Table) akan dipamerkan untuk dipilih medan-medan yang akan dibuat Pertanyaan(Query). Setelah selesai memilih medan-medan dari Jadual yang dikehendaki, simpan nama Pertanyaan tersebut. 
RUJUKAN

4.4.  REPORT
Data report dalam aplikasi database merupakan lembaran khusus dipergunakan untuk menampilkan sejumlah database baik data bersumber dari tabel, form input maupun tabel Query database. Dan data yang ditampilkan pada lembaran report (laporan) database ini dapat diatur sesuai bentuk diinginkan antara lain data dapat dikelompokan dan disortir berdasarkan abjad atau nombor.

Report Database Microsoft office access
Gambar:Tampilan Halaman Report Database Access



RUJUKAN;
:http://www.ronamasa.com/2013/04/cara-merancang-data-report-laporan.html#sthash.dRe9IMSN.dpuf


KESIMPULAN

Microsoft Access merupakan satu produk pejabat ( office ) dari Microsoft yang dapat menangani database dengan skala besar atau kecil.

Penggunaan Microsoft Access dapat memudahkan kerja-kerja bagi pengguna.Database yang dibuat oleh pengguna dapat menyimpan banyak rekod

.Pengguna juga dapat mencari rekod atau data dengan mudah serta menyusun data secara baik dan kemas.

Dengan adanya kemudahan ini semua urusan boleh dibuat dengan cepat dan pantas dalam apa jua situasi.



No comments:

Post a Comment